2025 m. spalio 20–26 d. Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešoji biblioteka vykdė tarptautinius mokymus „Let’s Play: Empowering Librarians with Gamification Strategies for Youth Education“, sukvietusius 32 bibliotekininkus iš Vengrijos, Latvijos, Rumunijos, Airijos, Graikijos ir Lietuvos.
Šie mokymai organizuoti bibliotekai gavus 2024–2027 m. „Erasmus+“ jaunimo srities akreditaciją, kuri suteikta įvertinus bibliotekos galimybes tobulinti bibliotekų specialistų kompetencijas darbo su jaunimu, ypač specialiųjų poreikių turinčiais jaunuoliais, ir įtraukiojo skaitymo skatinimo bei sužaidybinimo srityse.
Akreditacija ŠAVB suteikia ne tik galimybę, bet ir atsakomybę siūlyti bei įgyvendinti tarptautines iniciatyvas, kurios stiprina ne tik Lietuvos, bet ir Europos bibliotekų kaip jaunimo ugdymo ir bendruomenės centrų vaidmenį.
Naujos pažintys, gerosios patirtys ir biblioteka kaip kūrybos erdvė
Mokymų savaitė prasidėjo nuo komandinių žaidimų ir kūrybinių susipažinimo veiklų, kurios padėjo sukurti draugišką ir komandiniam darbui tinkamą atmosferą.
Dalyviai dalijosi savo bibliotekų patirtimi – nuo edukacijų vaikams iki kūrybinių skaitymo iššūkių, pristatė idėjas, kurias norėtų apsvarstyti ir išplėtoti šiuose mokymuose.
Dienos pabaigoje dalyviai leidosi į ekskursiją po ŠAVB erdves, susipažino su svarbiausiomis bibliotekos veiklomis ir pamatė, kaip ŠAVB įprasmina save kaip kūrybinių eksperimentų bei kultūrinių inovacijų erdvę.
Sužaidybinimo teorija ir praktika
Antrąją ir trečiąją dieną bibliotekų specialistai gilinosi į sužaidybinimo teoriją, nagrinėjo žaidimų technikas ir dinamikos principus, mokėsi atpažinti įvairius žaidėjų tipus bei suprasti, kas lemia sėkmingą dalyvių įsitraukimą ir motyvaciją.
Vėliau mokymų lektorius, ilgametis neformaliojo ugdymo ekspertas Laimonas Ragauskas kvietė eksperimentuoti: kurti vaidmenų žaidimus, imituoti tikras situacijas ir pritaikyti sužaidybinimo metodus edukacijose.
Dalyviai džiaugėsi, kad mokymų metu įgijo praktinių įgūdžių, kuriuos galės pritaikyti savo bibliotekose:
„Prieš šiuos mokymus beveik nieko nežinojau apie sužaidybinimą, o dabar moku naudotis „Actionbound“, „Badgecraft“, suprantu pagrindines žaidimų technikas. Netgi pamačiau, kaip žaidimai gali būti naudingi ir suaugusiųjų mokymui.“
Didžiausią įspūdį bibliotekų specialistams paliko darbas su „Actionbound“ platforma – įrankiu, leidžiančiu kurti interaktyvius orientavimosi žaidimus ir edukacinius maršrutus.
„Perėjome nuo vartotojų prie kūrėjų – nuo idėjos iki visiškai sukurto žaidimo. Buvo įdomu matyti, kaip greitai gimsta sprendimai ir kaip kūryba įtraukia visą komandą“, – dalijosi įspūdžiais viena dalyvė.
Kūrybinės dirbtuvės „Naujo žaidimo gimimas“
Ketvirtoji diena buvo kupina kūrybiškumo ir iššūkių. Dirbtuvių metu komandos gavo užduotį iš paprastų kasdienių daiktų bei priemonių sukurti visiškai naują, originalų žaidimą – su taisyklėmis, tikslu, technika ir veiksmingais įtraukties elementais.
„Tai buvo tikras kūrybinės energijos pliūpsnis – iš netikėtų objektų gimė žaidimai, kurie ne tik smagūs, bet ir edukaciniai“, – mokymų vertinimo anketoje rašė viena iš dalyvių.
Mokymų dalyviai taip pat išbandė dvi bibliotekos sukurtas edukacijas – „Istorijų kūrimą su LEGO“ ir „Populistą“. Kūrybinės dirbtuvės virto tikra žaidimų laboratorija, kurioje dalyviai improvizavo, bandė, vertino ir tobulino savo kūrinius.
Nuo idėjos iki realių planų
Paskutinėmis dienomis komandos kūrė savo projektus, kuriais apsibrėžė, kaip sužaidybinimo metodus pritaikys grįžę į savo bibliotekas.
Buvo pristatytos pačios įvairiausios idėjos, pavyzdžiui, sukurti ženkliukų sistemą skaitymo iššūkiams, organizuoti interaktyvias bibliotekos pažinimo keliones ar kurti žaidimus, skirtus įtraukiam darbui su vaikais, turinčiais specialiųjų poreikių:
„Naudosime „Actionbound“ kurdami virtualias bibliotekos pažintines keliones vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimų. Tokie „socialiniai pasakojimai“ padės jiems jaustis saugiau ir labiau pasiruošusiems apsilankyti bibliotekoje“, – atviravo viena dalyvė.
Kultūrinė pažintinė kelionė po Anykščius
Šeštąją dieną dalyviai leidosi į kultūrinę išvyką po Anykščius. Čia aplankė Liudvikos ir Stanislovo Didžiulių viešąją biblioteką, dalyvavo edukacijose ir lankė kitas pažintines Anykščių krašto vietas.
Ši kelionė leido svečiams iš arti pažinti Lietuvos kultūrą ir pasisemti įkvėpimo, kaip kultūros paveldą galima kūrybiškai perteikti bibliotekos edukacijose.
Dalyviai išsivežė ne tik naujų idėjų, bet ir užsimezgusias draugystes:
„Buvo smagu mokytis kartu su kolegomis iš kitų šalių – supratome, kad bibliotekos visur susiduria su panašiais iššūkiais, bet kūrybiškumas ir žaidybiniai metodai gali tapti raktu į įtraukesnę bendruomenę.“
Įkvėpimas tęsti veiklą
Šie mokymai – tik vienas iš etapų ŠAVB „Erasmus+“ jaunimo srities akreditacijos kelyje. Jie sustiprino bibliotekininkų tarptautinį bendradarbiavimą, atvėrė naujas galimybes kūrybiškoms edukacijoms ir įtraukioms veikloms.
Biblioteka toliau sieks, kad sužaidybinimo, įtraukiojo skaitymo ir darbo su specialiųjų poreikių turinčiu jaunimu metodai taptų neatsiejama kasdienės bibliotekos veiklos dalimi – kad bibliotekos būtų ne tik žinių, bet ir žaidimų bei atradimų erdvėmis.
Projektą finansuoja Europos Sąjunga.
Bibliotekos archyvo nuotr.